Máte stále více zakázek? Poradíme, jaké úvazky s lidmi sjednat

By | 23.2.2015

Po předchozích letech krize pomalu ožívá řada oborů a další mají velkou perspektivu, například stavebnictví, energetika, nové technologie, potravinářství, biozemědělství či služby pro seniory.

Pokud Vaše firma patří mezi ty šťastné a přibývají jí zakázky, zřejmě potřebujete pomocníky a uvažujete nad formami pracovních úvazků. Představíme si jednotlivé možnosti i povinnosti, které se s nimi pojí.

Práce na živnostenský list

Najmout si odborníka, který pracuje jako OSVČ a fakturuje Vám, je v mnoha situacích jednoznačně nejlepší a také administrativně nenáročné. Konkrétní úkol si u něho objednáte a smluvní vztah skončí jeho splněním.

Pozor je však třeba dát na spolupráci s živnostníkem registrovaným na Slovensku, která vyžaduje přihlášení k DPH. A také, pokud jste s.r.o., hlídejte si, abyste najímáním živnostníků neprovozovali tzv. švarc systém.

Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr

Ne každý si chce kvůli přivýdělku zřídit živnostenský list. Proto jsou dnes velmi oblíbené dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr, které umožňují oboustrannou flexibilitu.

Zaměstnavateli už ale ukládají povinnosti:

  • Registrace na finančním úřadu k plátcovství daně z příjmu, která se brigádníkovi strhává ze mzdy a odvádí státu.
  • Odvod zdravotního a sociálního pojištění, pokud si brigádník vydělá více než 10 000 Kč na dohodu o provedení práce, nebo více než 2 500 Kč na dohodu o pracovní činnosti. K plátcovství se povinně registruje do 8 dnů od vzniku smluvního vztahu.
  • Vyplácení nemocenských dávek první dva týdny v případě pracovní neschopnosti u dohody o pracovní činnosti.

Je lepší dohoda o provedení práce, nebo o pracovní činnosti?

Když uvažujete, kterou z dohod s potenciálním pracovníkem sjednat, vždy záleží na konkrétní situaci. Dohoda o provedení práce se všeobecně více hodí pro příležitostný výdělek a dohoda o pracovní činnosti k pravidelným aktivitám, jakými jsou například servisní či úklidové služby. První z nich se sjednává do 300 hodin ročně a druhá maximálně na polovinu zákonné pracovní doby, což činí 20 hodin týdně.

Klasický pracovní poměr

Přijmout zaměstnance do hlavního pracovního poměru se určitě rozhodnete až poté, co jste si jisti stabilitou zakázek i jeho všestrannými kvalitami. Zaměstnáním člověka Vám vznikají povinnosti registrace k plátcovství daně z příjmu na finančním úřadu a přihlášení do registru zaměstnavatelů u Okresní správy sociálního zabezpečení a pobočky zdravotní pojišťovny.

K tomu patří i další povinnosti zaměstnavatele. Například všechny pracovní vztahy musíte uzavřít písemně, včetně dohod o provedení práce. Tam, kde to vyžaduje zákoník práce, je potřeba zaměstnanci zařídit zdravotní prohlídku. Poté jste povinni seznámit ho s pravidly bezpečnosti a práce na pracovišti i dalšími povinnostmi spojenými s výkonem jeho práce.

S ohledem na náročnou administrativu spojenou se zaměstnáváním lidí může být někdy i výhodnější některou zakázku odmítnout a dál pracovat jen „na sebe“.