Majitelka Francizove Restaurace
|

Co je to franchising?

Chtěli byste začít podnikat? Jednou z cest může být i tzv. franchising (česky franšízing), který se zejména v oblasti pohostinství stává stále populárnějším. Pokud tento pojem slyšíte poprvé, či byste se rádi dozvěděli více, jste na správném místě. V následujících řádcích se podíváme nejen na populární franšízy, ale také výhody a nevýhody tohoto způsobu podnikání.

Co je to franchising?

Ve zkratce se dá franšízing shrnout jako určitý typ distribuce zboží, služeb, produktů či například technologií. Celý proces spočívá v tom, že si podnikatel, tedy franchisanta, založí vlastní podnik, který však funguje na základě licence poskytnuté majitelem franšízy, tedy franchisorem. V rámci této licence dostane podnikatel nejen potřebné zázemí a „návod“ k podnikání, ale také řadu podmínek, které se zavazuje dodržet. Jednou z podmínek je zejména poplatek poskytovateli této licence.

Franšíza v praxi

Franciza Mc Donald

Fungování franšíz si nejlépe ukážeme na nejznámější franšíze vůbec, a to na řetězci restaurací s rychlým občerstvením McDonald. Že se jedná o franšízu poznáme na první pohled, a to díky jednotnému vzhledu samotné restaurace i obsahu menu – obě oblasti jsou zahrnuty v podmínkách licence. V praxi to znamená nejen to, že všechny pobočky vypadají stejně, ale také to, že majitel pobočky si nemůže podle svého uvážení přizpůsobit jídelní lístek či jednotlivé ingredience.

Tip na článek: Jednou z možností podnikání bez vysokých nákladů je například dropshipping.

Hlavní benefity

Právě nutnost držet se předem nastavených podmínek můžeme označit za hlavní nevýhodu franchisingu – pokud chcete mít v podnikání naprosto volnou ruku, franšíza pro vás to pravé podnikání pravděpodobně nebude. Na druhou stranu s sebou tento typ podnikání nese řadu výhod, a to zejména v pohostinství a službách – vzhledem k tomu, že jsou franšízy často po celém světě a každý je zná (jak můžeme vidět na příklad McDonaldu), není potřeba investovat velké finanční obnosy do propagace a reklamy. Navíc svým způsobem odpadá nutnost vymýšlet obchodní strategii tzv. na zelené louce – od majitele franšízy zpravidla dostaneme podrobný návod, jak na úspěšnou pobočku.

Nejznámější franšízy 

Jak již bylo řečeno, franšízy slaví úspěchy především v pohostinství. Příkladem může být nejen oblíbený „Mekáč“, ale také jeho konkurent KFC či u nás poměrně nový řetězec restaurací Subway. Mezi méně známé franšízy (minimálně u nás) můžeme zařadit také kavárnu Dunkin‘ Donuts. Pokud bychom vykročili z pohostinství do oblastí prodeje produktů, příkladem franšízy může být také hobbymarket OBI či obchody s kosmetikou YVES ROCHER, případně také drogerie Teta či benzínka Shell a Benzina. A pokud bychom měli zapátrat ve vodách českého rybníčku, skvělým příkladem mohou být zahraniční prodejny české značky obuvi Baťa. 

Rate this post

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.